czwartek, 29 czerwca 2017

Daniel Silva - "Czarna wdowa"

"Czarna wdowa"

Autor: Daniel Silva
Tytuł oryginalny: The Black Widow
Wydawnictwo: HarperCollins
Liczba stron: 528
_______________________________________
Daniel Silva to urodzony w 1960 roku bestsellerowy pisarz powieści sensacyjnych. Autor serii o Gabrielu Allonie. Aktualnie seria składa się z 16 tomów. Podobno mistrz szpiegowskiego pióra. Czy na pewno?
  
Dzisiaj ataki terrorystyczne są na porządku dziennym. Co kilka dni czy tygodni możemy usłyszeć o nowym wydarzeniu, setkach ludzi, którzy zginęli z rąk dżihadystów. Prezenterzy telewizyjni nie przedstawiają ich już jako coś ważnego, tylko zwykły incydent. Czy powinniśmy się tak do tego przyzwyczajać? Czy to na pewno dobra decyzja? Co na to Gabriel Allon, bohater naszej książki?

Zwykły dzień w francuskiej stolicy. Ludzie wychodzili do pracy, bawili dzieci, spotykali się w kawiarniach. Jednak po wielkiej eksplozji na paryskiej rue de Rosiers życie mieszkańców i turystów zamarło na wiele godzin, a widok tragedii wyrył się w sercach nawet na całe życie. Potężna siła wybuchu zabiła nie tylko uczestników międzynarodowej konferencji, w których wymierzony był zamach, ale także niewinni ludzie, których islamiści dobijali kulą z karabinów.

Kiedy komórka ISIS prowadzona przez tajemniczego Saladyna szykuje kolejny atak, Francuzi nie mają zamiaru siedzieć bezczynnie. Proszą Gabriela Allona o pomoc. Światowej sławy szpieg od lat rozgryza terrorystów. Saladyna nikt nie zna. Nikt nie wie, jak się nazywa, skąd pochodzi ani jak wygląda. Swoich wiernych wyszukuje przez stronę internetową, której nigdy nie udało się przejąć.

Gabriel do pomocy wybiera Natalie Mizrahi, żydowską lekarkę, która nie ma bladego pojęcia o pracy wywiadowczej. Ma nadzieję, że dzięki temu będzie bardziej wiarygodna i nie zawali roboty. Kobieta otrzymuje nową tożsamość i historię życia. Jedyne, co może zachować, to fach. Zadaniem Lajlii, bo takie imię teraz nosi bohaterka, jest odnalezienie głowy dżihadystów i zdobycie informacji o kolejnym ataku. Niestety nie wszystko idzie po myśli Gabriela, a Natalie wpada w tarapaty, z których może nie wyjść żywo.

"Dla zawodowego szpiega nie ma nic gorszego, niż dostać od funkcjonariusza obcych służb wiadomość, którą winien był pozyskać sam."

Książka straaasznie mi się dłużyła. Na początku miałam wrażenie, jakbym czytała reportaż, później książkę historyczną. Te wszystkie daty (niektóre z błędami - mam nadzieję, że to tylko literówka redakcji), nazwy i postacie...  300 stron szło mi jak krew z nosa, w końcu zaczęłam przeplatać ją z innymi książkami.
Na szczęście pozostałe strony wciągnęły mnie doszczętnie. Myślałam, że akcja głównie skupi się na Francuzach i Gabrielu, a jednak to Natalie przejęła pałeczkę, co wyszło autorowi na dobre. Gdyby nie ona, pewnie rzuciłabym tę książkę w kąt.
Postaci jest dużo, co chwile mowa o kimś innym, w środku rozdziału znajdują się przerwy, przeskoki do innych bohaterów, co budzi trochę szumu informacyjnego. Było też trochę mało akcji... Od ataku w Paryżu do rozwinięcia wątku z lekarką było tego za mało. Wręcz nic. Liczyłam na wybuchy i ataki, a dostałam je dopiero pod koniec historii.
Autor poruszył temat na czasie i przybliżył pracę służb wywiadowczych. Lektura dobra dla osób lubiących długie opisy. Jednak to nie była książka dla mnie. Zbyt mnie wymęczyła, ale gratulacje dla autora za niesamowitą wiedzę i pomysł na fabułę.

Zapraszam Was na stronę (www.czarnawdowa.com.pl), na której możecie zdobyć darmowy fragment oraz 15% zniżki na swój egzemplarz! :)

Moja ocena: 5/10
 
------------------------------------------------------------------------------------
Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu HarperCollins!

2 komentarze: